بهترین منابع یادگیری دیجیتال مارکتینگ کدام است؟ مخصوص ایرانیان!
۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰ اخبار بازار اخبار سازمانها و شرکتها
بهترین منابع یادگیری دیجیتال مارکتینگ کدام است؟ مخصوص ایرانیان!
هم مهارت پولسازی است و هم شغلی باپرستیژ! دیجیتال مارکتینگ را میگویم، راستش به عنوان کسی که چند سالی است در این حوزه فعالیت میکند، میتوانم به جرئت از آن به عنوان یکی از بهترین شغلهای فعلی جهان یا حداقل ایران نام ببرم. چه از لحاظ درآمدی، چه موقعیت.
هم مهارت پولسازی است و هم شغلی باپرستیژ! دیجیتال مارکتینگرا میگویم، راستش به عنوان کسی که چند سالی است در این حوزه فعالیت میکند، میتوانم به جرئت از آن به عنوان یکی از بهترین شغلهای فعلی جهان یا حداقل ایران نام ببرم. چه از لحاظ درآمدی، چه موقعیت و چه شرایط دیگر.
احتمالاً شما هم با تحقیقات قبلی که در مورد بازاریابی دیجیتال داشتهاید، الان علاقهمندید شدهاید که آن را یاد بگیرید و خب به دنبال منابع معتبرش هستید! اگر چنین است، این مقاله با معرفی بهترین منابع دیجیتال مارکتینگ، شما را در این مسیر به شکل تجربی راهنمایی میکند:
بررسی منابع دیجیتال مارکتینگ مناسب در ایران
ببینید، من در این چند سال از منابع مختلفی برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ استفاده کردم (و میکنم). از دورههای رایگان سایت انگلیسی زبان udemy، تا دورههای گران قیمت فارسی، منابع متنی، پادکستها و...
این یعنی اگر بخواهم همه منابع دیجیتال مارکتینگی که میشناسم را به شما معرفی کنم، عملاً تا فردا صبح باید بنویسم! اما در نوشتن این مقاله، 3 رویکرد مهم را دنبال میکنم که باعث کاهش تعداد پیشنهاداتم میشود:
منابعی را معرفی کنم که برای کاربران تازه وارد و صفر هم کاملاً جذاب و کاربردی باشند
نیاز به صرف هزینه زیادی نداشته باشند
به زبان ساده آموزش بدهند
با این توضیحات، با خیال راحت در این مقاله همراه من باشید. به سراغ منبع اول برویم:
1_ کتاب آموزش دیجیتال مارکتینگ سایت خبر آنلاین
به نظرم در حال حاضر کتاب مجموعه نوین در مورد دیجیتال مارکتینگ که به شکل آنلاین و در قالب PDF منتشر شده، یکی از بهترین منابع دیجیتال مارکتینگ است. البته به عنوان یکی از مخاطبان و مطالعه کنندگان این کتاب باید این نکته مهم را بگویم که قرار نیست با خواندن آن، تبدیل به یک دیجیتال مارکتر حرفهای شوید!
بلکه شما بعد از خواندن این کتاب، از یک فرد تازه وارد در دنیای بازاریابی دیجیتال، به فردی تبدیل میشوید که با اغلب اصطلاحات این دنیا آشناست، بیشتر تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ را شناخته و خلاءهای ذهنیاش پر شده.
قبلا هم یک کتاب جذاب از این مجموعه خوانده بودم با نام اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ. به نظرم این کتاب هم که به رایگان در نوین آکادمی منتشر شده، بعد از خواندن کتاب گفته شده در بالا، منبع خوبی است.
2_ کتاب مدیریت بازاریابی فیلیپ کاتلر
کتاب مدیریت بازاریابی فیلیپ کاتلر در زمینه بازاریابی دیجیتال نیست! اما به نظر من خواندن آن برای هرکسی که قرار است در دنیای کسب و کار، بازاریابی، بازاریابی دیجیتال و فروش فعالیت کند، واجب است.
با توجه به این، این کتاب را به عنوان منبعی در نظر بگیرید که قرار است ذهن شما را در مورد خود علم بازاریابی باز کرده و ایدهها و اصول جدیدی را به آن وارد کند. اگر قصد خرید این کتاب را دارید، پیشنهاد میکنم خواندنش را به بعد از خواندن کتاب معرفی شده از سایت نوین محول کنید.
3_ کتاب ماشین محتوا از دن نوریس
زمانی که کمی در دنیای بازاریابی دیجیتال مطالعه کردید و اصول و اجزای آن را شناختید، متوجه میشوید که در دیجیتال مارکتینگ همه چیز پیرامون محتواست! یعنی چه؟
در واقع بازاریابی در انتهای قرن 20 و قرن 21، عملاً دچار یک انقلاب بزرگ شد. زمانی که بازاریابی محتوایی وارد دنیای بازاریابی شد، همه چیز را عوض کرد و شما به عنوان یک کارشناس بازاریابی دیجیتال، به خوبی باید جزئیات این انقلاب محتوایی را بشناسید.
برای آشنایی بهتر با دنیای محتوا و بازاریابی محتوا، منابع مختلفی وجود دارد. از کتاب بازاریابی محتوایی اثر جو پولیتزی با آن ترجمه نه چندان جذابش گرفته تا کتاب بازاریابی محتوایی شرکت و... .
اما در این بین، کتاب ماشین محتوا اثر دن نوریس، البته به نظر من، یکی از بهترین منابع است. بنابراین پیشنهاد میکنم بعد از آشنایی با اصول دیجیتال مارکتینگ و همینطور اصول بازاریابی به کمک چند کتاب معرفی شده تا اینجا، به سراغ کتاب ماشین محتوا بروید.
4_ پیشنهادی: شرکت در یک دوره دیجیتال مارکتینگ
به عنوان چهارمین منبع یادگیری دیجیتال مارکتینگ، پیشنهاد میکنم در یک دوره بازاریابی دیجیتال ثبت نام کرده یا در یک دوره کارآموزی شرکت کنید! البته دقت کنید که به هیچ عنوان شرکت در یک دوره آموزشی یا دوره کارآموزی، الزامی نیست.
این یعنی اگر در چنین دورههایی شرکت نکنید هم میتوانید به کمک منابع بعدی که به شما معرفی میکنم، به خوبی با علم و مهارت دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.
اما در هر حال شرکت در دوره، مثل یک کاتالیزور عمل کرده و میتواند سرعتِ رسیدن شما به تخصص در این دنیا را تسریع کند. دقت کنید که دورههای جامع دیجیتال مارکتینگ حداقل باید شامل 50 ساعت محتوا باشند و احتمالاً قیمتهای پایینی هم ندارند.
در مورد کارآموزی هم دقت کنید که حتماً قبل از شرکت در این دورهها، در مورد مجموعه مورد نظر اطلاعات کسب کرده و مطمئن شوید که قرار است در این دورهها همه چیز را یاد بگیرید نه اینکه صرفاً از شما کار مفتی بکشند!
خب، بعد از خواندن 3 کتابی که تا اینجای مقاله معرفی کردم، شما تبدیل به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ با مهارت متوسط شدهاید. اما با توجه به اینکه این مهارت همیشه در حال بروزرسانی است و عملا یادگیری در آن تمامی ندارد، الان نیاز به یک منبع دائمی دارید. یعنی چه؟
در واقع شما به منبعی نیاز دارید که بتواند به شکل دائمی و در زمان مناسب، محتواهای مناسب و جدید در دنیای بازاریابی دیجیتال را در اختیارتان قرار بدهد. در حال حاضر بهترین منابعی که این ویژگی را داشته باشند، به نظر من این دو سایت هستند:
وبلاگ سایت HUBSPOT
آکادمی دیجیتال مارکتینگ سایت نوین
آکادمی و وبلاگ نوینبه جرئت بزرگترین سایت در زمینه آموزش بازاریابی دیجیتال در وب فارسی است که مطالب لازم را در قالب محتواهای رایگان و با زبانی کاملاً ساده و جذاب به شما ارائه میکند. برای مشاوره رایگان میتوانید با شمارهی 021-58438 تماس بگیرید و یا از طریق سایت درخواست خود برای مشاوره را ثبت نموده و به صورت رایگان از مشاوره سایت نوین برخوردار شوید.
وبلاگ سایت انگلیسی زبان هاب اسپات هم در حال حاضر بزرگترین منبع آموزش دیجیتال مارکتینگ در جهان است! البته اگر با زبان انگلیسی آشنایی ندارید و نمیتوانید مقالات این منبع را مطالعه کنید، نگران نباشید. اغلب مقالات این سایت به زبان فارسی و با زبان ساده در وبلاگ نوین منتشر شده است.
نکته: اگر به سراغ وبلاگ نوین میروید، پیشنهاد میکنم حتماً از دسته بندیهای مقالات این سایت استفاده کرده و سعی کنید مطالعات هدفمندی داشته باشید. یعنی به شکل شانسی مقالات را نخوانید و به کمک دسته بندیها، از ابتدا تا انتهای یک مطلب را آموزش ببینید.
خب، بالاخره به انتهای مقاله بهترین منابع دیجیتال مارکتینگ رسیدیم. در این مقاله طبق تجربهای که تا الان کسب کردهام، 5 تا از بهترین منابع برای یادگیری بازاریابی دیجیتال را به شما معرفی کردم.
به عنوان کلام آخر، میخواهم این نکته مهم را به شما یادآوری کنم که: دنیای دیجیتال مارکتینگ ته ندارد! من همین الان استادانی دارم که نزدیک به 15 سال سابقه فعالیت قوی در بازاریابی دیجیتال دارند ولی باز هم دائماً در این زمینه کتاب خوانده و در دورهها شرکت میکنند. بنابراین هیچ موقع تصور نکنید که قرار است به انتهای این مهارت و علم رسیده و در آن به درجه استادی اعظم برسید، بلکه همیشه باید در مسیر یادگیری آن باشید.
اگر نظری در مورد این مطلب دارید، در بخش نظرات منتظر شما هستم.
یادگیری بازاریابی دیجیتال سواد دیجیتالی برای معلمان در شرایط کنونی ضروری است